Kapstoffen

Sonnenland
is een drie-lagige kapstof. De bovenzijde is polyacrylnitil, de tussenlaag is rubber met daarop de onderzijde van katoen in een geweven structuur.
Deze kap is zeer vormvast en kleurbestendig.
Het geeft de auto een onvergelijkbaar voorkomen.
Verkrijgbaar in 12 kleuren.

Double Duck
is een vooroorlogse kwaliteit kapstof in zwaargeweven uitvoering.
Bestaat uit 3 lagen: boven- en onderzijde in katoen en een tussenlaag van rubber.
Verkrijgbaar in drie kleuren: zwart, geelbeige en bruinbeige.

Wigean Weave
is een vooroorlogse kwaliteit Engelse kapstof in lichtgeweven uitvoering.
Bestaat uit drie lagen: boven en onder is katoen en een tussenlaag van rubber.
Verkrijgbaar in de kleur zwart.

Toile Double Face
is een vooroorlogse kwaliteit Franse kapstof in een lichtgeweven uitvoering.
Bestaat uit drie lagen: boven en onder is katoen en een tussenlaag van rubber.
Verkrijgbaar in de kleur zwart.

(Alpaga)
is de Franse benaming voor Duitse Sonnenland-kapstof, maar is in feite een Amerikaans gefabriceerd equivalent met beduidend minder kwaliteit.

(Mohair)
is de Engelse benaming voor Duitse Sonnenland-kapstof.

Contract Rivenhood
Engelse equivalent van de Duitse Sonnenland-kapstof, met mindere kwaliteitseigenschappen.

Everflex
is een Engelse kapstof bestaande uit pvc met leder nerfstructuur op linnenbasis.
Verkrijgbaar in 14 kleuren

Bekledingsmaterialen

Natuurleder
Is een 1ste keus rundleder van onberispelijke kwaliteit, specifiek automobielleder. Wij kunnen u de volgende kwaliteiten en merken (rund)leder aanbieden:
-Connolly
-Bridge of Weir
-Yarwood leather
-Whittle leather Pegasus
-Hilman original automobielleder
-Andrew Muirhead

Stof
Originele klassieker stoffen ten behoeve van klassiekers beschikken wij over een zeer ruime keus aan originele stoffen voor Peugeot, Simca, Citroën, DKW, Rolls Royce, Mercedes-Benz, Wanderer, Horch, Opel, BMW, Volkswagen, enzovoorts.

Moquette
is een 100% wol velours, als bekledingsstof te gebruiken, matching in kleur op de ‘B.W.’ tapijtserie. Uit voorraad leverbaar.
Verkrijgbaar in 14 kleuren.

Bella Nappa
is een zeer goed alternatief op een echt leer, valt mooi en natuurlijk. Heeft de grip van echt leer en voelt zeer comfortabel aan.
Zéér slijtvast: 1.000.000 Martindale en verkrijgbaar in 24 kleuren

Alcantara
is een synthetische bekledingsstof.
Bijvoorbeeld Dinamica ® Collectie Melange, 68% pol. en 32% pu.
Beschikbaar in 84 (!) kleuren
Bijvoorbeeld Dinamica ® Collectie Classica, 68% pol. en 32% pu.
Beschikbaar in 110 ( !) kleuren

Kunstleder
is een stretchkatoen met een pvc-laag met een uiteenlopende variatie aan kleuren en nerfprints. In principe in elke kleur leverbaar afhankelijke van de afname hoeveelheid.
Ook verkrijgbaar met dierprint, bijvoorbeeld struisvogel, olifant, krokodil en slang maar ook diverse technoprints.

Vinyde
is een non-stretch vinyl met ledernerf.

Rexine
Ultradun vynide, normaal gebruikt ten behoeve van boekbinderijen, maar binnen de autobekleders-discipline zeer zeker ook breed toepasbaar.
Verkrijgbaar in 8 kleuren

Kavallerietuch
is een 92% wollen stof, sublieme kwaliteit.
Verkrijgbaar in ongeveer 40 kleuren, te gebruiken als bekledingsstof en hemelstof.

Tricottuch
is een Duitse hemelstof, tricot, origineel voor Mercedes Bens, o.a. 170.
Verkrijgbaar in drie kleuren uit voorraad.

Woolcloth
is een 100% wollen hemelstof, sublieme kwaliteit.
Verkrijgbaar in diverse kleuren beige, grijs en blauw. (o.a. ‘All wool of England’, ‘Woolcloth AAR’)

Union Melton Cloth
is een hemelstof van 80% wol en 20% nylon, specifiek voor Engelse auto’s.

Tapijt

‘B.W.’ tapijt
is een Engelse kwaliteit autotapijt.
100% wol, getrijpt op een rugzijde van vochtwerend rubber.
De pool is kortgeschoren en zeer onderhoudsvriendelijk.

Bij bewerking op de vloer wordt waar mogelijk vooraf een isolatielaag aangebracht van 10 mm dik vilt. Alle zichtbare randen van het tapijt worden afgeboord, passend in materiaal en kleur.

Bevestiging geschiedt deels door verlijming, deels door tapijtdrukkers. Aan de bestuurderskant wordt een hakstuk geplaatst in leder of ribrubber.
Verkrijgbaar in 18 kleuren; er is een grote voorraad aanwezig in ons magazijn.

Wilton tapijt
is een Engelse topkwaliteit autotapijt. 100% wol, geknoopt op een rugzijde van jute.

Bij bewerking op de vloer wordt waar mogelijk vooraf een isolatielaag aangebracht van 10 mm dik vilt.
Alle zichtbare randen van het tapijt worden afgeboord, passend in materiaal en kleur.

Bevestiging geschiedt deels door verlijming, deels door tapijtdrukkers. Aan de bestuurderskant wordt een hakstuk geplaatst in leder of ribrubber.
Verkrijgbaar in een 12-tal kleuren.

Haargarnboucle
is een Duitse kwaliteit vloerbedekking.
Klassiek uit de 50-er en 60-er jaren bij oldtimers.
Dit tapijt wordt gemaakt van dierlijke haren en synthetische stoffen.

Verkrijgbaar in twee kwaliteiten: 50/50 en 70/30.
Het verschil zit in de weefdichtheid waarbij 70/30 de zwaardere kwaliteit is.
Verkrijgbaar in 12 kleuren.
Er is een grote voorraad aanwezig.

Schlingenteppich
is een Duitse autotapijt specifiek voor Mercedes in een dichtgeweven nylonknoop op een PU-geschuimde anti-dreun onderlaag.
Verkrijgbaar in de kleuren zwart, antraciet, middelbeige, marineblauw, grijs en lichtbruin.

V-pile
is vloerbedekking met een nylon pool op een jute onderlaag.

Nylon fijnvelours
is een fijne nylon op PU-geschuimde basis, anti-dreun.
Is specifiek bekend van Mercedes-Benz S-klasse.
Verkrijgbaar in 12 kleuren.

Hardurafelt
is een materiaal te gebruiken in kofferruimten.
De bovenzijde is een stevige glansgefinishte laag met daaronder een ruwe viltzijde.
Verkrijgbaar in zes kleuren.

Porsche hoogvelourstapijt
is tapijt, uitgevoerd in hoogpolig nylon op 4 mm dik vilt; watervast en rottingsvrij.
Origineel voor 911-serie.
Verkrijgbaar in 12 kleuren.

Automobielleder

Wij krijgen heel vaak de vraag waarom het leer dat wij in de auto verwerken duurder is dan het leer dat op meubels gebruikt wordt, of waarom ons leer in onze offerte duurder is dan de offerte die ze ergens op internet opgevraagd hebben. Hieronder leggen wij het prijsverschil uit en waarom u gewaarschuwd moet zijn als u een mooie aanbieding krijg voor lederen bekleding uw auto dat in dit geval geen meubelleder gebruikt wordt.

Automobielleder wordt in het algemeen gefabriceerd in looierijen die exclusief en uitsluitend dit soort leder maken. Door hun jarenlange ervaring beschikken zij over een grote kennis op dit gebied. Vaak staan hun de benodigde technische apparaten ter beschikking, vooral de hoogwaardige controleapparatuur is in dit verband belangrijk.
Een van de grote verschillen tussen automobiel- en meubelleder is dat de door de automobielfabrikant gestelde eisen en opgelegde normen zwaarder zijn dan die in de meubelindustrie.
Een automobiel staat niet in de woonkamer zoals een bankstel, ze staan eventueel nog in een garage maar meestal buiten, in de regen, kou of brandende zon. Voor wat betreft stoelbelasting heeft vooral de bestuurdersplaats het zwaar te verduren. Daarbij verwacht de klant dat de bestuurdersplaats optisch zoveel mogelijk gelijk blijft aan de overige zitplaatsen in de auto.

Om aan deze eisen gehoor te geven moet automobielleder aan zwaardere en uitgebreidere normen voldoen dan meubelleder. Om te kunnen beoordelen of huiden in aanmerking komen om verwerkt te worden als automobielleder staat een redelijk uitgebreid testprogramma ten dienst aan leerlooierijen of aan laboratoria die de betreffende testen uitvoeren. Zo onderscheidt men o.a. testen met betrekking tot:
¬-Koudebestendigheid
-Warmtebestendigheid
-Zweetbestendigheid van de nerf
-Knikbestendigheid
-Water- en krasbestedigheid
-Wrijvingsechtheid
-Foggingtest (bij verhitten mag het leer geen vet “loslaten”.

Ondanks het feit dat meubelleder aan deze testen niet, of minder zwaar, hoeft te voldoen, wordt er toch nog teveel meubelleder in auto’s verwerkt. Prijstechnisch is dat interessant maar zonder testgaranties is en blijft het een kwaliteitsrisico.