1 cilinder, 1 deur, 1 blikvanger. Wanneer kom je zo’n dwergauto nou nog tegen? Topsnelheid 140 km. per uur op een aanhanger, 85 km. als hij zelf rijdt. We hebben er een nieuw hemeltje in gemaakt. Onhandig om in te zitten werken maar wel weer een leuke ervaring.

De Isetta is de merknaam van het bekendste ‘bubblecar’-wagentje dat eerst geproduceerd werd door de Italiaanse firma ‘Iso SpA’ van Renzo Rivolta. ‘Isetta’ betekent ‘kleine Iso’.

De Isetta is een miniauto die zich kenmerkt door een enkele deur aan de voorkant en een kleine spoorbreedte achter.

De materiaaltekorten na de Tweede Wereldoorlog zorgden voor een grote populariteit van compacte auto’s, vaak met drie wielen. Er was behoefte aan overdekt vervoer maar veel eisen aan bagageruimte of veiligheid werden er nog niet gesteld. De Isetta en ook de Messerschmitt gaven blijk van futuristisch ontwerp met hun cockpitachtige carrosserie en bolle ramen.

Ook BMW had na de Tweede Wereldoorlog langzaam de productie van auto’s weer opgepakt, maar de modellen 501 en 502 waren te duur en te exclusief om tot grote verkoopcijfers te kunnen leiden. Het publiek had behoefte aan betaalbare auto’s.

Na de Tweede Wereldoorlog werd deze auto tijdens de Koude Oorlog omgebouwd om te proberen ontsnappen aan het Oost – Duitse communistische beleid.

In Turijn zagen de technici de Avantgarde Isetta van Iso. Het bijzonder onconventionele concept sprong in het oog, maar BMW zag mogelijkheden in deze auto. De tweetaktmotor kon eenvoudig worden vervangen door een 250cc-motorfietsmotor met 12 pk en andere optische en technische details werden verbeterd. In een uniek concept was de deur aan de voorkant geplaatst, waardoor stuur en dashboard naar buiten klapten. De bestuurder en diens passagier konden als het ware de auto inlopen.

In 1955 werd de BMW Isetta aan de pers getoond en de auto werd door het publiek goed ontvangen. In dat jaar werden er 13 000 exemplaren gebouwd, en in Duitsland werden er in 1957 bijna 40 000 exemplaren verkocht. Samen met de Goggomobil was de Isetta een zeer succesvolle auto in zijn soort. In 1962 werd bij BMW de productie stopgezet, er waren tot dan toe meer dan 160 000 exemplaren gebouwd.