Aanvankelijk was de Opel Ascona A (1971) bedoeld als opvolger van de Kadett B. Omdat Ford de Escort lanceerde, koos Opel ervoor om de ruimere Ascona als concurrent van de Ford Taunus tussen de Kadett en de Rekord te plaatsen en de nog altijd gewilde Kadett B nog even te handhaven. Bovendien wilde GM een nieuw concept lanceren: een basisauto die wereldwijd kon worden geproduceerd. Dit zou in 1973 resulteren in de Kadett C, de Vauxhall Chevette, de Chevrolet Chevette en de Isuzu Gemini. In augustus 1973 wordt op de 45e IAA in Frankfurt de nieuwe Kadett C tentoongesteld.

Dit exemplaar stamt uit 1977 en heeft na zijn grondige restauratie zijn prachtige originele kleur waarmee hij destijds van de lopende band afrolde terug gekregen. Een waar genot om te zien, zo lekker simpel gecombineerd met het felle oranje is een waar genoegen om naar te kijken. De eigenaar van de auto, die onze buurman op het Interclassics en Topmobiel 2016 te Maastricht, toonde zijn auto tijdens deze show. Verbazingwekkende hoeveel glimlachen deze auto toverde op de gezichten van menig bezoeker.

Ook het interieur moest flink onder handen genomen worden, net als het exterieur moest het interieur in originele staat terug gebracht worden. Het hemel werd bekleed met een gebroken wit kunstleder, de zijpanelen,de hoedenplank en de deurpanelen werden bekleed met zwart kunstleder en de deurpanelen voorzien van nieuwe chromen strips. En als laatste werden de stoelen en achterbank voorzien van “pied de poule” ofwel kraaienpootjes, de traditionele stof in van deze auto gecombineerd met het zwarte kunstleder.
Een beetje duizelig wordt je wel bij het verwerken van deze hypnotiserende stof, maar het eind resultaat is het waard.